Monday, September 26, 2011

Belajar cara membuat bot buatan sendiri

JOM!!
KITA BELAJAR
BUAT BOT!!
bersama Pak Lang



Selamat datang ke blog Pak Lang. Disini Pak Lang ingin menurunkan sedikit ilmu yang ada tentang membuat bot bot kecil dan juga yang bersaiz sederhana. Dengan adanya kemudahan seperti blog ini, Pak Lang ingin mengambil peluang ini untuk menunjuk ajar serba sedikit tentang 'boatbuilding' kepada sesiapa saja yang berminat. Penulisan ini adalah berpandukan kepada pengetahuan dan pengalaman peribadi Pak Lang sendiri, dan jika ada mana-mana yang terkurang bolehlah kita sama-sama memperbetulkannya.
Boatbuilding ini bermula dengan minat, diadunkan dengan masa yang terluang, sedikit modal dan juga bolehlah bertukang sesikit, serta boleh ditunjuk ajar dan menunjuk ajar kepada yang lain.
Kita tumpukan pembuatan ini dengan bahan yang selalu digunakan iaitu kayu dan fiberglass. Kayu dan fiberglass ini sememangnya bergandingan antara satu sama lain untuk menjadikan sebuah bot. Bot yang mempunyai kulit fiberglass kebanyakannya mempunyai frame (kong) kayu. Jika kita berupaya membuat frame daripada fiberglass keseluruhannya maka itu adalah jauh lebih baik, kerana tiada pereputan akan berlaku. Bot yang dibuat dari fiberglass lebih ringan dan menjimatkan minyak.

Rekabentuk (Design)

Apabila disebut tentang rekabentuk bot, kita amat teruja dengan rekabentuk yang terdapat dipasaran sekarang, tetapi rekabentuk tersebut bukan lah pilihan yang mampu diketengahkan untuk memulakan projek sulong kita. Apa yang penting ialah mengutamakan keselamatan, stability dan ringkas. Untuk mengambarkan sebuah bot yang selamat, stable dan ringkas kita ambil sebuah kotak kalis air yang lebar dan diletakkan di permukaan air, dan kita lihat bagaimana kedudukan kotak tersebut. Kotak tersebut adalah design yang paling baik bagi ketiga-tiga kriteria tadi ia itu selamat, stable dan ringkas. Walaubagaimanapun bentuk kotak tersebut boleh diperbaiki untuk mendapatkan kelajuan, iaitu dengan ditajamkan bahagian muncungnya. Untuk meluncur dipermukaan air yang berombak, bahagian hadapan dan bawah kotak tersebut perlu di 'v' kan supaya hentakan dipermukaan air dapat diminimakan, bak absorber kereta yang baik. Bagi permukaan air yang tenang kegunaan 'v' kurang diambil kira.

Oleh itu lagi banyak di ubah bentuk asal kotak tersebut, maka lagi banyak stability yang dikorbankan. Tetapi pengorbanan tersebut terpaksa dilakukan demi untuk mendapatkan kelajuan, sokongan absorber yang baik dan juga sudah tentu menjadikannya bentuk sebuah bot.

Pelan

Setelah memahami serba ringkas tentang stability yang dikaitkan dengan kelajuan tadi, kita fikirkan pula apakah yang diperlukan untuk merekacipta bot yang hendak di buat untuk kegunaan kita. Keperluan yang maksudkan ialah saiz bot, kegunaan sungai atau laut, kuasa kuda enjin dan sebagainya. Maklumat asas yang diperlukan ialah saiz, iaitu panjang dan lebar. Bagi mereka yang mempunyai pilihan untuk bermain dilaut dan disungai eloklah diambil kira untuk membuat bot yang boleh mengharungi ombak, kerana bot yang begini sesuai juga digunakan disungai. Tetapi jika kegunaannya disungai sahaja maka eloklah designnya dibuat khas untuk sungai, kerana ianya lebih stable.Katakanlah kita memerlukan sebuah bot untuk kepesisiran pantai sepanjang 12 kaki dan lebarnya 4 kaki dengan enjin sekitar 15 kuasa kuda, sesuai untuk 2-3 orang memancing.
Sebagai panduan baiklah kita survey bentuk bot yang kita inginkan. Contoh-contoh boleh dilihat dipangkalan nelayan, jeti marina atau dimajalah-majalah. Sebagai contoh kita lihat gambar berikut:-


Boat seperti ini mempunyai bentuk yang selalu kita lihat dimana-mana. Dengan bentuk haluan (bow) yang tajam dan 'v' yang ketara ianya sesuai untuk mengharung ombak yang kecil, juga sesuai untuk sungai dan tasek.
Daripada contoh bot tersebut kita telah mendapatkan gambaran bagaimana satu lines plan akan dilukiskan. Anda tak perlu risau, kerana lukisan ini akan disediakan untuk projek ini.



Lines Plan untuk boat 12kaki x 4kaki.

Berpandukan kepada lukisan diatas, kita boleh lihat bentuk boat dari arah tiga sudut, iaitu arah atas (plan view), arah sisi (profile) dan arah hadapan (end view). Mengikut tradisi, pembuatan boat yang telah dilukiskan modelnya, ianya akan dilukiskan semula diatas lantai (lofting floor)kepada saiz sebenar bot itu. Maksudnya jika bot tersebut panjangnya 40kaki maka kawasan lantai hendaklah melebihi 40kaki. Tetapi semua ini tidak perlu dibuat lagi, kerana setiap lukisan yang telah dilukis boleh diplotkan mengunakan komputer dan plotter kepada saiz sebenar yang diperlukan. Ada beberapa cara untuk kita memindahkan lukisan tersebut kepada saiz sebenar. Cara yang biasa saya gunakan ialah dengan menyimpan lukisan itu kedalam pendrive atau memori stick dan pergi buat plotting dikedai stationary yang ada plotter besar.
Bahagian yang penting untuk diplot ialah bahagian frame, iaitu dari frame 1 hinggalah frame 8 yang terdapat dilukisan berikut:-

Saya akan cuba lukiskan satu demi satu frame-frame tersebut untuk disalin oleh sesiapa yang berminat untuk mencuba membuat bot ini. Cara-cara untuk memulakan projek ini akan diterangkan satu persatu atau step by step.


Frame 1

Kita lihat pada frame 1. Frame ini ialah frame yang terletak dihadapan sekali antara 8 frame yang telah dilukiskan. Garis yang bertanda Frame 1 itu ialah bentuk frame yang akan diambil dan dipindahkan keatas sekeping plywood yang tebalnya tidak kurang dari 12mm, lebih tak apa. Ini kemudiannya akan dijadikan frame sebenar. Apa yang kita lihat dilukisan tersebut adalah sebelah sahaja frame yang dilukiskan. Oleh itu apabila saiz sebenar telah dilukiskan diatas plywood tersebut, maka ianya akan dipotong mengikut garis yang putus-putus (sila lihat lakaran dibawah), dengan memberikan kelebaran frame itu antara 2.5inci hingga 3inci. Apabila telah siap dipotong, maka ianya akan dilekapkan semula diatas plywood untuk digunakan sebagai acuan (template) bagi membuat frame yang sebelah lagi. Satelah kedua-dua nya dicantumkan, jadilah ia frame 1 yang telah siap. Perlu di ingat iaitu semasa melukiskan frame tersebut diatas plywood, segala garis-garis yang terdapat dilukisan tersebut hendaklah dilukiskan juga. Ini akan digunakan kemudian untuk menyusun kesemua frame berpandukan kepada garis-garis tersebut.


Perhatikan setelah dipotong kedua belah frame tersebut ianya dicantumkan menjadikan bentuk 'v' dan dimatikan kedudukannya dengan mengikut kepada ukuran yang diberi serta berpandukan kepada garis-garis yang ditandakan. Sebagai panduan untuk mendapatkan saiz sebenar kepada frame 1, sila rujuk kepada rajah berikut:-

Ukuran-ukuran unutk Frame 1

Cara-cara mengambil ukuran sebenar (lofting).

Kita lihat kepada lukisan di FRAME 1. Disini kita dapati ada beberapa garisan melintang dan garisan menegak. Garisan yang melintang itu dinamakan WL1, WL2, dan WL3. Garisan yang menegak itu pula ialah CL, iaitu garis tengah yang membelah ditengah-tengah bot. Garis menegak yang satu lagi itu dipanggil 'buttock' digunakan untuk mendapatkan 'fairness' didalam design kita. Kita ibaratkan garis-garis tersebut sebagai didalam kertas geraf (graph paper).

Dimulakan dengan mendapatkan kelebaran frame 1 dari garis tengah CL, dimana ukurannya ialah 369mm. Untuk mendapatkan ketingiannya pula kita ambil ukuran menegak dari WL 3 kehujung frame 1 ia itu 68mm. Pertembungan 369mm dan 68mm tersebut ditandakan (A). Seterusnya, diatas WL3 kelebaran frame 1 ditandakan juga dengan mengambil ukuran 322mm (B). Diatas WL2 pula ukuran 162mm dari garis CL juga ditandakan (C). diatas CL pula penghujung frame 1 itu ditandakan dengan mengambil ukuran 28mm dibawah WL1 (D). Selanjutnya sila lihat lukisan berikut:-
Tempat-tempat yang telah ditandakan itu A,B,C dan D adalah bentuk sebenar frame 1 yang mana garisnya akan dimulakan daripada titik A, melalui titik B, titik C dan berakhir dititik D.

Proses tersebut akan diulang bagi setiap frame-frame yang berikutnya.

Ukuran-ukuran untuk Frame 2



Ukuran-ukuran untuk Frame 3


Ukuran-ukuran untuk Frame 4




Ukuran-ukuran untuk Frame 5


Ukuran-ukuran untuk Frame 6



Ukuran-ukuran untuk Frame 7




Ukuran-ukuran untuk Frame 8
Kesemua frame-frame telah dilukiskan berserta dengan ukuran-ukurannya sekali mengikut skala sebenar. Jika lukisan tersebut dapat disalin, besarkan gambar tersebut mengikut saiz yang tertera disetiap frame. Selepas frame-frame tersebut disiapkan dan dipotong, kita sambung cara-cara menyusunnya diatas asasnya (strongback) dipost yang akan datang. Sementara itu sekiranya ada apa-apa masalah berkaitan sila postkan kepada Pak Lang. Selamat mencuba!!!!


Lines Plan untuk bot 20kaki x 5 kaki.

191 comments:

  1. wow hebatnya Pak Lang, tak sabar nak ikuti sambungan post berikutnya...syabas buat Pak Lang yang sudi berkongsi ilmu

    ReplyDelete
  2. Terme kaseh pak Lang, saye ingin nak buat boat, tak saba lagi nunggu posting berikutnye.

    ReplyDelete
  3. salam,t.kasih pk lang diatas ilmu yg berguna..
    semoga brtambah pahala diatas ilmu yg baik.

    ReplyDelete
  4. salam pak lang , kalau boleh nak minta no tepon pak lang. nanti klu saya sampai manjung boleh la pi cari pak lang. semoga pak lang panjang umur dan murah rezeki.

    ReplyDelete
  5. salam saffeja, bagi e-mail, nanti paklang bagi no telepon.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak lang..bleh share bahan utk buat bot fiberglass tak. Email ke email sy. franklin_jinggan@ petronas.com.my

      Delete
  6. terima kasih pak lang diatas post yg berguna ni..semoga kita semua dapat memanfaatkan ilmu yang diajar..mintak no tel or email paklang,senang nak berhubung...email saya, seediey_kb@yahoo.com

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum pak lang... sya zul dr alor star... thank coz sudi berkonsi ilmu yg bermanfaat ini. sy amat berminat dan bercita cita menjadi pembuat bot tapi masalah nya kurang berpengalaman. blh sy tau berapa kos membina sebuah bot ber saiz 14 kaki untuk laut? dan bolehkah sy dapat kan plan binaan tersebut? dan akhir sekali dimana kah material fibre glaas yg harga paling berpatutan blh syy dapati?

    ReplyDelete
  8. Assalaamualaikum Pak Lang(PL).. Tahniah kerana inisiatif PL yg hebat ini. Pengalaman,ilmu dan teknikal diadun sekali melalui blog seterusnya dikongsi bersama2.Semoga ia dimunafaatkan terus menerus. Sayugia jika PL dapat lampirkan sekali (lain kali) 3D view bagi setiap dwg sebagai memberi kefahaman bagi mereka yg kurang arif membaca drwg.Syabas PL..syabas..HIDUP PAKLANG!!

    ReplyDelete
  9. Salam brother Zul, sila berikan e-mail supaya dapat paklang berikan apa yang diperlukan.tk.

    ReplyDelete
  10. Salam sdr Amir, IasyaAllah akan diusahakan.

    ReplyDelete
  11. salam..kalau boleh email kat saya sama.TQ..sambungan untuk siapkan boat tu macam mana ye paklang?

    ReplyDelete
  12. terima kasih Pak lang diatas balasan komen sy... emel sy... myzcreativ@ymail.com

    ReplyDelete
  13. Slam Pak Lang, sy ingin membina bot berkonsepkan "twin hull" tetapi tidak menonjolkan sangat seperti "twin hull catamarant". cuma bentuk bawah bot itu akan membuat kan nya lebih baik dr segi pecutan dan keseimbangan, adakah bentuk ter sebut akan dapat membelah ombak dgn tidak banyak rintangan? dr apa yang sy tahu "twin hull catamarant" amat jimat dan lancar dilautan.... dan untuk pengetahuan Pak lang sy ingin memasang "twin water jet engine" pada projek pertama sy ini... jika Pak Lang tidak keberatan boleh lah kira nya Pak Lang pos kan serba sedikit dr ilmu yg Pak Lang ada kepada sy, moga ini dapat membantu sy... terima kasih...

    ReplyDelete
  14. Salam brotherz Zul, wah nampaknya hebat sungguh projek yang brotherz Zul nak buat tu. Untuk bot yang 'catamaran like' tetapi mempunyai 'hull' yang tidak berapa jelas seperti normal catamaran sememangnya sangat stabil, tetapi disavantagenya ia tak boleh membelah ombak. Bot seperti ini hanya sesuai untuk beraksi ditasik atau kawasan muara sungai yang tidak berombak. Kalau dengan twin water jet tu memang juara lah...Kalau dah ada 2 biji water jet tu, buat jelah catamaran, ramai boleh tumpang.

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  17. salam kembali Pak Lang, terima kasih atas komen Pak Lang. nak bina catamaran mungkin tak kesampaian...coz modal berapa cukup... cuma yang mampu setakat sesuai untuk seat 4-5 orang sahaja... engine tu dah lama sy simpan rasanya dah lebih 4thn... org minta nak beli pun saya pertahankan demi projek ini... lagi pun engine tu bukan besar sgt pun, engine "mitsubishi 120bhp" setiap satu, yang jadi masalah sy adalah berkenaan "plan" sebenarnya sy belum dapat memutuskan untuk bina "single" atau "twin hull" jika mengikut komen Pak Lang itu saya amat setuju... jika saya ingin juga "twin hull" terpaksalah saya kena "top up" modal lagi nampaknya... soalan saya kali ini jika "twinhull" dengan engine tersebut adakah sesuai untuk 16'x 8'? jika "single hull" berapakah ukurannya? dan akhir sekali jika Pak lang ada simpan "plan" binaan kedua dua model berkenaan boleh kah emelkan kepada saya? :)

    ReplyDelete
  18. Salam Brotherz Zul, kalau dah ada 2 biji injin 120hp, PL rasa nak buat catamaran 30kaki panjang pun boleh, tapi tak bolehlah nak buat race. Setakat 20 knots tu senang2 je. Sebenarnya sais tu berapa besar nak buat pun boleh, cuma speed yang dikehendaki tu dapat ke tidak. Apa salahnya kalau dikorbankan sedikit kelajuan dan digantikan dengan keselesaan. Walaubagaimanapun PL akan cuba carikan plan yang sesuai. Tolong berikan PL berat sebuah injin yang brotherz Zul ada. Tk.

    ReplyDelete
  19. Asalamualaikum Pak Lang. Saya nak hantar video kat email yg Pak Lang bagi tu tak dapat masuk. Pak Lang ada email lain tak? Email yg Pak Lang bagi tu di bawah streamyx.

    ReplyDelete
  20. Waalaikumsalam En.Mohamad,
    Cuba pula e-mail yang ini:- agm8489@gmail.com
    harap2 berjaya. Tk.

    ReplyDelete
  21. assalamulaikum paklang,
    kami sdg nk buat projek keusahawanan..then tajuk yg kami pilih ialah kedai membekal bahan binaan dan alatan membuat bot kecil dan sederhana..kami nk minta senarai bahan2 dan alatan tersebut..boleh x paklang berikan senarai tersebut termasuk senarai harga..kami juga ingin minta nasihat dna pandangan dari paklang..email kami za8mainur@gmail.com..kami berada di terengganu..kalau boleh kami nk contact no paklang..-zahid (0122768521)

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum Pak Lang. Saya dah hantar video kat email Pak Lang agm8489@gmail.com minggu lepas. Pak Lang dah terima ke? Diharap dah terima. Bot itu saya bina berasaskan plan yang Pak Lang tunjukkan itu tapi saya panjangkan sedikit menjadi 15 kaki. Terima kasih di atas tunjuk ajar Pak Lang.

    ReplyDelete
  23. W'salam En.Mohamad.
    PL masih tak terima video itu. PL rasa failnya terlalu bessar untuk load di e-mail. PL rasa upload saja di u-tube dan berikan tajuknya supaya PL dan kekawan lain dapat tengok.

    ReplyDelete
  24. Pak Lang tolong tengok video kat link ini


    http://www.youtube.com/watch?v=SrlvYD8FYTY

    ReplyDelete
  25. salam.saya refer blog pak lang untuk dimasukkan dalam assignment saya..sangat banyak membantu..saya memang 0 pengetahuan tentang binaan bot ni.terima kasih diucapkan

    ReplyDelete
  26. Salam saudara Mohamad/Afanddy.
    PL dah tengok video tu kat you tube. Tahniah pl ucapkan atas kejayaan saudara membina bot tu. Nampaknya saudara memang ada pengalaman didalam boatbuilding. Pl lihat bot tu macam belum siap lagi. Pepisangnya masih bolih dipasang disebelah luar juga (sheer). Fitting disebelah dalam masih boleh dipasang.
    Sepekara lagi yang pl lihat boleh diperbaiki ialah angle (kecondongan) transom. Kedudukan transom yang tegak boleh meyebabkan bot anda terjungkit semasa planning. Tu yang kata nak terbang tu. Penjelasannya ialah apabila trust atau tolakan kipas menekan kebawah boleh menyebabkan bot terjungkit keatas tambah lagi dengan keberatan pemandu pula. Tulah pl dengar pemandu kata pulas tak sampai setengah dah terjungkit. Lagipun bot tu masih ringan. Tambah penumpang kat depan sorang lagi cantiklah dia.
    Walaubagaimanapun pl ucapkan tahniah.
    Untuk kekawan kita yang berminat sila lawati you tube dialamat yang tertera dipost En. Mohamad.

    ReplyDelete
  27. Pak Lang,
    Terima kasih di atas komen Pak Lang. Ini kali pertama saya membina bot. Selepas melaluinya dari mula hingga akhir banyak kelemahan2 yg sekarang saya sedari apabila bot telah dilancarkan. Saya rasa elok belajar dari kesilapan sendiri supaya ia lekat terus dalam kepala. Bagaimana pun, apabila seorang lagi duduk di tengah bot ini meluncur dengan sempurna. Tapi tidak di video kan. Untuk pengetahuan kawan2 lain saya membelanjakan kurang dari RM500 bagi bot ini. Salam Pak Lang & kawan2.

    ReplyDelete
  28. tahniah bro muhammad..mmg mantop...

    pak lang bleh ceritakan sedikit tentang campuran resin fibre tu tak?dan satu lagi kecondongan tarnsom 14 darjah tu ke arah luar or ke arah dalam boat?

    ReplyDelete
  29. Salam saudara Rusdi,
    Dalam cuaca biasa negara kita ni, hanya perlu 1% sahaja (hardener). Lebihkan sikit kalau cuaca muram atau hujan.
    Condong kan transom tu kearah dalam. Maksudnya bahagian bawah bot tu di alihkan kedepan dan bahagian atas ditolak kebelakang. Salah satu lagi kebaikan kedudukan transom yang sebegini ialah apabila kita reverse air tak masuk salam bot. Wassallam.

    ReplyDelete
  30. Salam brotherz Zul,
    Dah dapat ke berat injin tu. Kalau ada PL bolehlah estimatekan bentuk hull yang sesuai.
    Tk.

    ReplyDelete
  31. salam... pak lang ajar saya buat bot...

    ReplyDelete
  32. Salam Ucu Wan,
    Blog ni memang ngajar buat bot le..
    PL tengok blog Ucu Wan ada cara2 repair bot,
    Dah ada bot ke. Itu jenis bot orang kaya2 tu.
    Blog ni ngajar mereka2 yang ada limited budget je.

    ReplyDelete
  33. Salam Pak Lang,

    Saya nak buat "car-topper V bottom" 7.5 kaki panjang. PL ada tak plan?

    ReplyDelete
  34. Salam saudara Mohamad.
    Ok. Nanti PL carikan.

    ReplyDelete
  35. salam Pak Lang, maaf lambat saya reply Pak Lang, kena out staion ke bangkok, berat sebuah enjin termasuk jetpump ialah 230kg,andai termasuk alat tambahan mungkin mencecah lebih 500kg.. model lama berat... ada kawan mengesyorkan panjang bot yang sesuai dgn enjin saya tu tidak kurang dari 22'x8', besar sangat... jika panjang macam tu nak 'tow' pun byk masalah... kalau boleh nak bina setakat 18x6 je... apa pula pendapat Pak Lang... jika Pak lang ada simpan plan single @ twin hull boleh kah kongsi ngan saya... nanti bila dah siap boleh lah kita p mancing sama sama... he he he

    ReplyDelete
  36. Salam brotherz Zul, Pak Lang rasa kalau berat keseluruhan jetpump tu sekitar 500kg, memang tak sesuai dengan bot sais 18x6. Ini kerana untuk menampung berat injin tersebut sais bot atau hullnya hendaklah dilebarkan. Pak Lang akan hantarkan rajah contoh jika bot 6x18 dipasang dengan injin seberat 500kg.

    ReplyDelete
  37. salam pak lang. saya student unikL mimet tgh prktikal di grade one manjung. punya lama saya cari dalam internet nk buat bot fiber, ni baru jumpe. punye la teruja. tambah2 paklang di manjung eh? saya penah keje buat kubah masjid pky fiber di teluk intan dlm 3 bulan. tp saya minat sangat2 nak buat bot. saya gile memancing. pak lang boleh tolong ke? tolong aja saye. btol2 nak buat ni

    ReplyDelete
  38. nama saya yunus. tah macam mane kluar account satay plak..hehe

    ReplyDelete
  39. Salam Yunus, Pak Lang sedia membantu. Cuma beri je tau macamana PL boleh tolong.

    ReplyDelete
  40. saya kat unikL memang blaja lines plan ni. skrg sy degree naval arc tahun last. saya pernah blaja autocad n maxsurf. kalo hull sampan, bleh buat pakai mould. tp yang bahagian atas yang x pakai kayu macammane? pky mould jugak ke? kalo boleh saya nk tengok tempat pak lang buat bot. skrg sye dok stiawan. kg changkat lada. saya memang minat sangat buat2 bot ni !!! 014-2561017. no tel saya
    email, mohdyunusbinngatiman@yahoo.com

    ReplyDelete
  41. assalamualaikum PL. sy nazir dr terengganu, berminat untuk belajar cara membuat bot. sy sgt tertarik dgn ilmu yg telah diberikan dlm blog PL ni. mcm mana boleh saya dapatkan bahan-bahan untuk membuat bot fiber ni? email sy, nazir.tti@gmail.com dan sy sgt2 berharap dpt berguru dgn PL. TQ.

    ReplyDelete
  42. Salam En.Nazir,
    Membuat bot fiberglass biasanya menggunakan acuan. Membuat acuan pula hendaklah dimulakan dengan apa yang Pak Lang ajarkan didalam blog ni. Ia itu buat sebuah bot dulu dan setelah mendapat bentuknya, bot tersebut dicat macam mengecat kereta. berkilat dan licin. Dari inilah boleh dibuat acuan. Bila dah ada acuan berapa banyak bot pun boleh dibuat. Biasanya mereka yang mempunyai acuan adalah peniaga atau pembuat bot. Walau bagaimanapun kita bolih juga membentuk sebuah bot fiberglass dengan tidak menggunakan cara diatas. Caranya Pak Lang akan post kan diblog ini sedikit masa nanti, iaitu bila kita dah masuk topik membuat bot fiberglass.

    ReplyDelete
  43. ooo...mcm 2 rupenye PL. thank lots. ni yg x sabar nk tggu teknik yg sterusnya ni.. hehehe.. skrg ni sy tgh buat teknik acuan yg PL ajarkan kt blog ni. dh siap nant sy emailkan gambar.

    ReplyDelete
  44. satu perkara lagi, sebelum cat acuan 2, kena letak pape lapisan x untuk kasi dia licin. plywood kan x licin? ke nk guna yg plywood licin? TQ Pak Lang.

    ReplyDelete
  45. saya dah pegi candong permata lepas blk kebon ritu. tp segan plak dah magrib. perghhhh !!! banyak nye bot. Nanti bile2 saye dtg, sye terjah xpe ke pak lang?

    ReplyDelete
  46. Salam Nazir,
    Yang Nazir tengah buat tu bukan acuan, itu dipanggil 'plug' ataupun bot yang asal. Maknenya kalau x nak buat acuan pun bot tu dah boleh guna.
    Jika bot tu nak dibuat sebagai 'plug' untuk buat acuan, perhatian perlu diambil kepada kelicinan pemukaan 'plug'.
    Ada 2 cara untuk dibuat, 1) jika produk tu dibuat untuk tujuan komersal, plywood tu hendaklah digosok dengan sand paper, dibubuh undercoat, sandpaper lagi, buat 'fairing' macam orang mengecat kereta dengan menggunakan putty untuk menutup kawasan2 yang lekuk2. Kemudian gosok lagi sampai betu2 fair dan seterusnya barulah boh finishing coat. 2) gunakan formica dan tampal je keplywood dengan menggunakan contact glue seperti dunlop dan sebagainya. Tetapi cara ini kurang kemas kerana tanda2 joint akan kelihatan apabila membuat acuan.
    Perlu diingat, untuk membuat acuan yang mempunyai nilai komersal, special gelcoat yang dipanggil 'tooling gelcoat' hendaklah digunakan. Bahan ini ini agak mahal harganya tetapi sangat tahan dan tak mudah pecah.
    (Nasihat Pak Lang kalau nak buat acuan yang ada nilai komersal, carilah pengalaman dulu atau upah mereka2 yang berpengalaman.)

    ReplyDelete
  47. terima kasih byk2 Pak Lang. sy sgt teruja nak buat. maklum la harga sebuah bot sgt mahal. klu ad mse nanti, sy igt nak pergi kat tempat pak lang. nak tgk cara buat kt sne. nak ambil pengalaman. boleh kan Pak Lang?

    ReplyDelete
  48. Salam Mohd Nazir & Mohd Yunus
    Kalau berkesempatan silalah datang, tapi beritahu Pak Lang dulu.

    ReplyDelete
  49. ok pak lang.. smlm Grade One bru selesai launching kapal OSV 67m dgn jayanye gune kaedah belon. lupe nk jemput pak lang.bz x oline..
    Dlm minggu ni sabtu /ahad saya cadang nk dtg bengkel pak lang. Jom En Nazir

    ReplyDelete
  50. salam pak lang. saya nk tanya apa bahan yg mula-mula sekali di gunakan sebelum meletakkn fiberglass ke atas acuan??

    ReplyDelete
  51. Salam Ishak,
    Setelah permukaan acuan dibersihkan dan diwax beberapa kali sehingga berkilat, Pak Lang akan sembur PVA dahulu,(bahan pelekang)setelah kering barulah Pak Lang sapukan gelcoat yang telah diwarnakan. Setelah gelcoat kering barulah dilapiskan dengan fiberglass. Dengan cara begini apabila kerja kita dikeluarkan dari acuan ia akan kelihatan cantik dan berkilat. Wallahualam.

    ReplyDelete
  52. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  53. wasalam pak lang,
    oh baru saya faham, terima kasih. nak tanya lagi..hehi nama penuh PVA itu apa pulak pak lang. supaya senang nk cari nanti. saya nei bukan nk buat perahu, tapi ada projek len. saja nk tambah ilmu.hehi...... biasa nya harga gelcoat dengan PVA itu berapa??

    ReplyDelete
  54. Salam Ishak,

    sila lihat disini:-
    http://www.fibreglast.com/category/Mold_Releases

    ReplyDelete
  55. wasalam.. sudah saya tengok.. tq. semalam saya pg kedai peralatan. tp tidak ada jual gel coat. tanya denga cina pun cina tidak tahu. selain daripada gel coat. ada bahan lain lagi ke pak lang?? saya dkt sarawak nei..

    ReplyDelete
  56. Salam Ishak,

    Sebab2 kita gunakan gelcoat adalah untuk mendapatkan permukaan yang kemas, berkilat dan siap diwarnakan yang mana gelcoat itu sendiri adalah satu lapisan yang menjadi kulit kepada projek kita. Sekiranya lapisan fiberglass dilapikan terus kepermukaan acuan maka serat2 fibeglass mungkin kelihatan kerana resin yang digunakan jauh lebih cair dari gelcoat yang pekat lekit.
    Setelah dikeluarkan dari acuan projek yang tidak mengunakan gelcoat perlu digosok semula dengan kertas pasir halus untuk dicat. Cat yang digunakan pula perlulah cat epoxy, iaitu cat yang mengunakan hardener. Wallahuallam.

    ReplyDelete
  57. ok terima kasih atas maklum balas dari pang lang. saya amat meghargainya. nanti lah cari-cari lagi kalu ada jumpa. jenama bahan itu mmg gelcoat kh pak lang?? tadi ada jugak owg bagi tahu saya guna pengment pun boleh jugak.. betol ke pang lang??
    ini emel saya pang lang..kalau nk senang lagi berhubung.. eiszhulq86@gmail.com

    ReplyDelete
  58. salam.berat engine tak tau tp engine 60kuda.brp saiz bot agaknye kalau engine tersebut.

    ReplyDelete
  59. Salam, kalau bot jenis lepap, iaitu 'flat bottom' seperti kebanyakan yang digunakan olih nelayan dikawasan Lumut, bot atau sampan yang berukuan 6' x 24' panjang pun boleh pakai injin 60hp. Tapi kalu bot yang berbentuk 'v' bottom, cuma bot kecil saja yang sesuai. Tertakluk kepada bentuk 'v' tersebut.

    ReplyDelete
  60. sungguh padat ilmu ini,terima kasi Pak Lang..semoga anak2x muda dpt meneruskan perjuangan dlm pembuatan bot ini.Semenjak timbulnya kemudahan komputer ini,byk anak2x muda lupa pengorbanan org2x lama ini.

    ReplyDelete
  61. Salam Pak Lang,
    ni email saya cairil1976@yahoo.com paklang bg no fon dan alamat, sy nak pi melawat tempat pak lang.. petang ni pon boleh klu sempat la.. ahaks..

    ReplyDelete
  62. assalamualaikum,,hi suma,,tlong saya,,ni tentang proses mbuat mold,,nampaknya utk mbuka mold dari plug tlalu paya?? ada cara muda ka jadikan ia senang? begitu juga tentang penggunaan gel coat?? apa benda tujuan dia,,n d mana proses penggunaannya??? harap korang suma le kongsi ilmu,,tq

    ReplyDelete
  63. Salam ultraman..

    Kemungkinan besar masalah yang saudara hadapi ialah kurang teliti didalam penyediaan permukaan plug tersebut. Mungkin juga bahan yang saudara gunakan kualiti kurang baik.
    Disini Pak Lang akan tunjukan sedikit sebanyak proses atau cara2 membuat mold fiberglass dengan mengambilkira saudara telah mempunyai 'plug'.
    Pertama plug tersebut hendaklah mempunyai permukaan yang licin dan kemas. Kemudian plug dipolish dengan menggunakan releasing wax. Biasanya proses ini di ulang sebanyak 5 ke 8 kali. Untuk memastikan mold senang dilekangkan tiga lapis PVA desemburkan kepermukaan plug. PVA ini ialah sejenis bahan pelekang yang larut dengan air. Setelah PVA tersebut kering dalam masa kira2 15 minit, barulah plug tersebut disapukan dengan 'tooling gelcoat'. Tooling gelcoat pula adalah bahan yang digunakan khas untuk membuat permukaan mold. Dua lapis tooling gelcoat adalah memadai. Setelah tooling gelcoat kering iaitu apabila disentuh dengan berus, ia tidak melekat pada berus walaupun terasa lekitnya maka bolehlah memulakan menyalut dengan fiberglass sebanyak beberapa lapis yang sesuai.
    Setelah kering, sebaik2nya semalaman barulah dilekangkan dari plug. Caranya, pertama gunakan tekanan angin daripada compressor ia itu lekangkan dimana2 bahagian dan halakan tekanan angin dilekangan tersebut. Biasanya jikalau projek tersebut kecil ia akan melepop lekang. Jika projek tersebut agak besar dan tidak mudah lekang dengan mengunakan tekanan angin, bantuan air boleh digunakan.
    Gelcoat- selain daripada tooling gelcoat yang digunakan untuk membuat mold, ada gelcoat biasa yang diwarnakan untuk mencantikan permukaan projek. Contoh yang biasa ialah bot fiberglass.
    Permukaan yang cantik dan licin itu ialah gelcoat bukannya cat.
    Selamat mencuba...

    ReplyDelete
  64. salam pak lang..email saya-pandulaut@yahoo.com.Minta no. tel: Pak Lang.T.Kasih

    ReplyDelete
  65. salam pak lang,,,kat mana sye boleh dapat kan fiberglass,,

    ReplyDelete
  66. Salam Mosham, anda tinggal dimana? berapa banyak yang diperlukan?

    ReplyDelete
  67. salam, saya suplier fiberglass dari PT. Makmur Fantawijaya.

    nama : fantoni
    No hp:085890199885
    website: makmurfanta.com

    ReplyDelete
  68. Menarik dan berilmu sungguh pak lang.
    Pak Lang kalau dapat bagaimana saya nak buat satu rangka kotak empat bujur saing panjang 10 kaki tinggi 3 kaki dan lebar 3 kaki untuk tujuan ternakan ikan keli. Mau cuba2 buat sendiri sebab beli mahal sangat.

    ReplyDelete
  69. Salam Cempaka,
    Selamat Hari Raya semua, maaf kerana lambat menjawb pertanyaan saudara. Rasanya sais yang terbaik ia lah 10 kaki tinggi, 4 kaki lebar dan 3 kaki tinggi.
    Ok, Pak Lang ajarkan cara membuatnya. Mula2 dapatkan 2 keping plywood yang mempunyai permukan licin. Sais plywood ialah 8' x 4'. Sambungkan supaya menjadi 10 kaki. Letakkan ditempat yang rata. Sapukan wax atau polish dipermukaan yang licin supaya fiberglass senang lekang kelak.
    Tampalkan 3 lapis fiberglss dipermukaan tersebut. Tunggu sehingga kering, kemudian lekangkan, bersihkan bahagian tepi dan anda telah dapat kepingn dibahagian bawah tangki 10' x 4'. dan seterusnya dengan permukaan plywood yang sama buat pula sais 3' x 10'sebanyak 2 keping dan juga sais 3' x 4' sebanyak 2 keping.
    Sekarang anda telah mempunyai semua bahagian tangki yang diperlukan. Apa yang perlu dibuat sekarang ialah mencantumkan kesemua bahagian2 tersebut dengan meletakan permukaan yang licin disebelah dalam. Cantuman perlu dilakukan dibahagian luar dengan menggunakan potongan fiberglass yang kecil ditampalkan dengan jarak kira2 satu kaki. Apabila dah lekat kesemuanya barulah di tampalkan dengan 3 lapis fiberglass yang dipotong sekitar 6 inci lebar disepanjang sambungan.
    Tangki bersais 10 kaki x 4 kaki x 3 kaki adalah dikira besr. Walaupun belum diisi dengan air anda dapati tangki tersebut tidak tegap dan nampak lembik saja. olih itu anda perlu menguatkannya dengan menggunakan kayu 2" x 3".
    Tempat yang penting untuk dikuatkan ialah dibahagian bibir sebelah atas. Kayu tersebut dibalut dengan 3 lapis fiber juga. Dibahagian tengah juga perlu dikuatkan dengan kayu tersebut dengan kedudukan melintang. Bahagian menegak juga perlu di kuatkan dengan rangka kayu juga, sekurang2nya dibahagi kepada 3 bahagian. Pastikan semua rangka kayu dibalut dengan 3 lapis fiber.
    Setelah semuanya siap bersihkan bahagian luar dengan menggunakan grinder atau kertas pasir kasar,kemudian dicat. Yang sebelah dalam dibiarkan begitu saja kerana dah sedia licin.
    Harap dapat membantu saudara.

    ReplyDelete
  70. Salam semua,

    Ukuran tangki dalam comment 6 Sept, 2011 tu ialah 10kaki panjang, 4kaki lebar dan 3kaki tinggi.
    Maaf, tersasul...

    ReplyDelete
  71. Salam,maaf nak tanya skit PL,saya ada bot 14 kaki dan kebar 4.Masalahnya yang pertama Transom dia 16" dan kaki engin saya panjang 20.Nak naik kan Transom pakai kayu boleh ke?Lagi satu PL lapisan fiber dia nipis.kalau nak tambah fiber belah luar ke dalam.Terima kasih.

    ReplyDelete
  72. Salam, memang selalunya kita gunakan kayu untuk menambah ketingian transom. Pilihlah kayu yng baik.
    Tentang ketebalan fiber ianya boleh ditambah diluar atau didalam tertakluk kepada kesesuaian. Kalau keseluruhan hull itu nipis eloklah ditambah dibahagian dalam supaya kelicinan diluar tidak terganggu. Kalau transom yang nipis eloklah ditambah dikedua2 belah luar dan dalam.

    ReplyDelete
  73. Salam kembali.Telebih dahulu saya ucapkan terima kasih atas balasan PL menjawab soalan2 saya.Berbalik kpd soalan TRANSOM tu.Nak tambah kena buang yang lama atau tambah bhg yang kurang sahaja.Ada kena tampah gam ke sebelom bubuh fiber glass supaya kuat.Untuk pengetahuan PL bot saya disign YP lukut PD.Terima kasih.

    ReplyDelete
  74. Salam kembali, kalau transom yang sedia ada masih didalam keadaan baik, eloklah ditambah sahaja ketinggian yang diperlukan. Kalau anda ragu2 tentang keadaanya, lebih baik tukar kesemuanya kerana ini akan menghindarkan dari mengulangi kerj2 memperbaikinya kelak.
    Untuk menampal fiberglass dipermukaan kayu adalah lebih baik disapukan selapis gam jenis epoxy dan biarkan kering semalaman. Esoknya barulah dilapikan dengan fiberglass mengikut ketebalan yang diperlukan. Kalau tak ada epoxy sapukan saja resin yang telah dibubuh hardener dan biarkan juga semalaman, dan esoknya tampalkan fiberglass. Wallahuallam...

    ReplyDelete
  75. assalamualaikum.. saya minat nak belajar cara2 buat bot dgn pL. saya duduk di ipoh, cadang2 nk buat lawatan kunjung hormat kat tempat pL.. boleh bg alamat tempat pL dak.? email saya zubir22@ovi.com tfon : 0107855282

    ReplyDelete
  76. assalamualaikum.. saya minat nak belajar cara2 buat bot dgn pL. saya duduk di ipoh, cadang2 nk buat lawatan kunjung hormat kat tempat pL.. boleh bg no.telepon & alamat tempat pL dak.? email saya zubir22@ovi.com hfon: 0107855282... harap-harapnya pL sudi le nak ajar saya..

    ReplyDelete
  77. Salam En.Azhar,
    Untuk menyelesaikan masalah transom yang ingin ditambah ketinggiannya, PL andaikan yang transom yang sedia ada adalah didalam keadaan baik. Olih kerana tinggi keseluruhan transom tersebut ialah 20" maka PL syorkan agar anda potong sekeping papan atau plywood mengikut bentuk lekuk yang sedia ada supaya lekuk tersebut dipenuhi mengikut ketinggian yang anda inginkan. Sebelum dipasangkan papan tersebut pastikan perimeter sebelah luar transom tempat yang lekuk tersebut digrind sedalam sekitar 3mm. Letakan papan yang telah dipotong tadi dan kedalamkan supaya setara (level) dengan 3mm yang telah digrind tadi. Gunakan clamp atau skru sementara untuk memegang papan tersebut ditempatnya. Basahkan papan itu dengan resin yang telah dibubuh hardener. biarkan kering dahulu. (4jam), tampalkan 3 lapis 450gsm fiberglass. Apabila sudah kering (semalaman)bukakan clamp atau skru sementara dan grind permukan transom yang telah difiberglass itu supaya sama rata dengan permukaan transom. Grind dipermukan sebelah dalam pula dan tampalkan 3 lapis 450gsm fiberglass.
    Setelah selesai, potang sekeping plywood 12mm yang boleh ditampalkan disebelah luar dimana ianya akan menjadi pelapik kepada injin yang akan dipasang kelak. Saisnya hendaklah meliputi keseluruhan tampalan yang telah siap tadi dan perimeternya dilebihkan sekitar 2inci dan ketingginnya hendaklah sesuai dengan injin yang akan dipasang.
    Lekapkan plywood tersebut ditransom dan tandakan tapaknya dengan marker. Grind keseluruhan tapak yang telah ditanda itu dan bersihkan dari segala habok. Tampalkan plywood tersebut dengan mengunakan gam kossan atau epi glue (epoxy glue). Skrukan dari sebelah dalam dengan menggunakan s/steel screw.
    Harap dapat membantu. Wallahualam...

    ReplyDelete
  78. Salam,Terima kasih bebenyak PLkerana sudi membantu.Jasa baik PL tak mampu saya balas.Terima kasih sekali lagi.

    ReplyDelete
  79. asssalamualaikum Pak lang,klu x mnjadi keberatan boleh x pak lang bg no tepon...norshaidi mohd nor 0134456910 atau email malayakeladi@yahoo.com

    ReplyDelete
  80. pak lang tak buat short corse ke?

    ReplyDelete
  81. Salam Pak Lang, saya ada bot fiber panjang 24 lebar 5.5k, usia dah 6 tahun, baru2 terlanggar batu dan pecah dihadapan perut bot luas lubang lebih kurang 7inci , saya ingin tampal sendiri, apa tindakan sepatutnya di ambil, jenis raisin, tikar yang sesuai digunakan, terimakasih PL. Salam -- Zainol.

    ReplyDelete
  82. Salam Zainol,
    Pertama pastikan bahagian luar dan dalam permukaan yang bocor tu boleh dilihat dan mudah untuk dikerjakan. Kemudian sediakan peralatan yang akan digunakan untuk membuat kerja, umpamanya yang paling penting ialah mesin grinding, kertas pasir,berus cat 1" dan peralatan yang berkaitan. Sediakan juga resin sekitar sekilo dan sedikit pengeras, fiberglass mat 450gsm (tikar) kira2 setengah kilo.
    Mula2 bersihkan bahagian yang bocor dengan memastikan lubang tersebut besih, ia itu segala serpihan yang ada ditanggalkan sehingga lubang tersebut betul2 terlopong. kemudian dipermukaan sebelah luar lubang tersebut di'grind' sekelilingnya seluas 3 atau 4" dengan memastikan dibahagian sebelah dalamnya di'grind' lebih dalam dari sebelah luar perimeter lubang itu. Ini adalh untuk memastikan permukaan yang bersih dan juga ketebalan yang diperlukan akan diperolehi.
    Setelah bahagian dalam lubang tersebut betul2 nipis bersihkan segala habuk dan sedia untuk menampal fiberglass.
    Sebelum resin dibancuh dengan pengeras, ambil sekeping plywood nipis (3mm) sebesar 12" x 12" dan juga plastik licin yang boleh dilapikan di atas plywood tersebut. Plywood ini hendaklah diletakkan dibahagian dalam bot bertentangan dengan bahagian luar lubang yang bocor. Plywood itu hendaklah disendalkan dari sebelah dalam supaya ianya mengikut bentuk lubang yang bocor.
    Kalau dilihat dari sebelah luar ianya menutup lubang itu dengan rapat. Plastik yang dilapikan dengan plywood tadi akan kelihatan dari sebelah luar,dan gunanya adalah untuk melekangkan fiberglass yang akan ditampalkan nanti.
    Sediakan kepingan fiberglass yang dipotang mengikut bentuk lubang yang telah di'grind' tadi satu keping, kemudian dikecilkan sedikit satu keping, kecil lagi sedikit satu keping dan lagi satu keping mengikut sais lubang yang bocor menjadikan 4 keping semuanya.
    Setelah semuanya sedia maka barulah diambil sekadar setengah cawan resin (sekitar 100ml)dan bancuh dengan 5 titik pengeras.
    Tampalkan fiberglass tersebut dengan lapisan yang besar dahulu diikuti dengan kecil sedikit dan seterusnya yang kecil sekali. Semasa kehabisan resin bancuhlah semula dengan kadar yang sama seperti bancuhan yang pertama tadi. Ini adalah untuk mengelakan pembasiran bahan tersebut.
    Biarkan kerja tersebut semalaman dan lekangkan plywood yang disebelah dalam bot dan grind pula perimeter lubang yang asal sama seperti diluar sekitar 3 atau 4". Bahagian yang baru ditampal tak perlu di grind, bersihkan dan tampal lagi 2 atau 3 lapis seperti yang di luar. Setelah selesai dan semuanya kering dan keras bahagian luar tadi hendaklah digosok menggunakan kertas pasir 'wet and dry' grid 120 dan gosok sehingga rata atau sama dengan permukaan luar, dan sekiranya perlu dicat mengikut warna asal.
    Kos keseluruhan lebih kurang RM45.00 CAMPUR PELUH.....
    Harap dapat membantu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Pak Lang,segala tunjuk ajar Paka Lang telah saya ikuti dan nampak menyakinkan, seterusnya saya ingin mengambil tindakan untuk melincinkan bahagian perut luar sampan berkenaan, setelah dibersihkan adakah terus disapu cat atau disapu raisin kemudiannya disapu pula cat, jika disapu cat, jenis apa yang paling sesuai untuk keseluruhan bahagian perut berkenaan, terimakasih. Zainol

      Delete
    2. Salam Zainol, Tahniah atas kejayaan anda. Untuk mengecat pastikan bahagian gelcoat yang licin itu digosok juga dengan kertas pasir. Setelah keseluruhan permukaan digosok dan dibersihkan barulah dicat. Cat yang terbaik untuk permukaan fiberglass ialah cat jenis epoxy. Iaitu cat yang dijual dalam set bersama harderner.
      Selamat mencuba.

      Delete
  83. salam pak lang.. boleh ak saya datang ke sana belajar buat bot.. kat mana tempat bengkel bot pak lang? ini email saya.. skypromaster@yahoo.com

    ReplyDelete
  84. Salam PL,

    nak tanya..boleh ker kita guna latex paint atas plywood utk kasi waterproof.boat yg sy buat nie yg simple jer..PDracer-duck(yg sail tuh).kira tak salut pakai fibreglass la..apa pendapat PL?

    ReplyDelete
  85. Salam, maaf kerna pl lambat jawab. Pengunaan latex paint keatas plywood memang bolih. Untuk tujuan kalis air pastikan permukaan yang hendak dicat bersih dari sebarang debu dan kotoran asing dan sebaiknya dilap sebersih2nya dan barulah dicat. Pastikan selepas dicat ianya dibiarkan kering sekurang2nya 48 jam didalam cuaca yang baik.

    ReplyDelete
  86. saya pun memang minat nak buat bot....sendiri...

    ReplyDelete
  87. asalamulaikum pak long saya berminat nk buat bot sendiri...besar mcm bot yg pak long buat...sama gambar bot yg terteran diatas...yg besar tu....untuk memancing di laut....boleh juga bwk kawan2.... sama agaknya kalau pak long sudi memberi....ukuran serta size yg besar tu...saya rasa bot tu lebih kurang 25 kaki ke....agak2 :).... cara2 nk buat rangkanya dulu...saya belajar pelan2 dari pak long..nanti..terima kasih...email saya hazri.iccl@ltscold.com.my

    ReplyDelete
  88. saya ada bot 14kaki nk tambah panjang gan lebar mcm mna nk convet fiberglss to ada cra x pak lang

    ReplyDelete
  89. saya pun udah banyak tapi semua sama hanya bentuk lain lagi saya mau buat tapi capmana ya pak lang?????????

    ReplyDelete
  90. a'kum pak lang.. sy nk tau kat mane blh dpat bhn mntah spt resin,mat,pigment n lain2 ngan hrga murh.. kat trngganu ni sume mahal2.. payah nk wt keje...

    ReplyDelete
  91. Salam Syakir, klu diKL cuba contak no. ni 03-21423054. mereka ni memang pembekal fiberglass. Kekadang PL ambil kat Ipoh. no tel 019-7188338. buat survey harga dulu.

    ReplyDelete
  92. Salam Pak Lang, saya ada engin 15hp dan bercadang nak beli bot fiber panjang 13.5 kaki atau 15 kaki, mana yang lebih sesuai, nak pancing ikan dan tepi pantai dan sungai sahaja, mintak pandang Pak Lang, terimakasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Panjang bot tidak tertakluk kepada kuasa kuda injin, kekadang bot yang 15kaki sesuai dengan injin 15hp, sebab lebarnya cuma 5kaki je dan bawahnya lepap (leper), malahan bot yang panjangnya 13 kaki kalau pasang injin 60hp pun tak cukup, kerana mungkin lebarnya sampai 6 kaki dan mempunyai 'deep vee'. Kalu kedua bot tersebut mempunyai ciri2 yang sama, cuma panjang je yang berbeza, maka yang 13.5 kaki tentulah lebih laju dari yang 15 kaki, kerana ia lebih ringan. tepuk dada tanya selera.

      Delete
  93. as'kum pak lang.... ade x pembekal bahan tu kat area melaka... ssh sgt nak cri bhn tu kat melaka ni... hope pak lang bleh inform kat sya kalau tau.... tq

    ReplyDelete
  94. Walaikumusalam, maaf PL tak tau pembekal fiberglass diMelaka. Cuba google Alang Fiberglass.

    ReplyDelete
  95. A'salam. Saya berminat untuk belajar membuat boat fiber dengan PL. Pengetahuan saya tentang fiber adalah kosong. Email saya baharudean_m@yahoo.com dan HP : 012-3070417 Hj. baharudean.

    ReplyDelete
  96. salam pak lang... sy berminat nak buat acuan bot ni, sy dah beli bot plywood yg dah bercat dan ingat nak buat sebagai acuan, dan sy berminat sangat nak buat bot fiber ni, boleh emailkan step by step cara nak buat acuan bot ni tak, dan nak tahu ape bahan yg diperlukan dan langkah2 nak buat acuan bot ni... email sy yaii@rocketmail.com tq..

    ReplyDelete
  97. Salam pak lang,

    Saya ingin membuat lantai tandas dari fiber glas di mana boleh dapat bahan ini. Untuk maklum rumah kayu bertingkat.

    Saya ambil ilmu yg haq sahaja.

    ReplyDelete
  98. boleh ajarkan saya cara membuat tempat letak engine di perahu atau boat tak...erm...kalau boleh emailkan saya ke MyBizWorlds@gmail.com

    ReplyDelete
  99. assalamualaikum ..PL n kawan2...
    1stly sy mohon maaf dr PL coz dh copy boat drawing n picture (cantik sangat boat biru tuu)
    soalan:
    a) brapa size boat biru tu..?
    b) brapakah total cost boat biru tu?
    c) kalaulh sy dpat siapkn boat yg secantik boat biru tu, brapakah
    harga yg boleh jual kt pasaran..?
    .............................................
    trima kasih PAK LANG n harap maaf.

    ReplyDelete
  100. asalamualaikum PL n kawn2,
    soalan:
    a) size boat biru tu brapa?
    b) total cost (rm) bot biru tu?

    tq PAK LANG..

    ReplyDelete
  101. W'salam,
    Size boat panjang 24kaki, lebar 6kaki.
    Angaran kos 9-11 ribu.
    Boat ni design untuk enjin minimum 90hp.

    ReplyDelete
  102. pak long,saya nak tanya pasal kesesuaian pemilihan bot dan enjin sangkut.bagaimana kita nak tahu enjin berapa HP kah yang sesuai dengan bot fiber panjang 27 kaki dan sebagainya.boleh paklong bagi jadual kesesuaian bot dan enjin untuk semua jenis panjang bot.

    ReplyDelete
  103. salam Pak Lang
    boleh emel kan langkah seterusnye selepas siap buat rangka bot.
    saya da potong kayu ikut ukuran diatas, tp apakah lankah seterus nya??
    terima kasih

    hafizhassan77@gmail.com

    ReplyDelete
  104. Salam Pak Lang
    Kapan petunjuk pembuatan perahu ini dilanjut lagi, terima kasih atas sharing ilmunya. dari sas@cbn.net.id

    ReplyDelete
  105. Assalamuaikum pak lang,
    Saya berminat untuk belajar membuat bot fiberglass, adakah pak lang menganjurkan kursus atau kelas
    Email : mansor.madzain@smartm.com

    ReplyDelete
  106. salam pal lang, saya berminat dalam pembuatan fibreglass boat ni, tapi kurang arif dalam sukatan dan pelan untuk membuat mold, bolehkah kiranya pak lang memberikan saya pelan untuk mold, enjin 15hp dan saya mementingkan kelajuan,dan untuk membelah gelombang emailkan saya di under_cybercafe@yahoo.com . harap pak lang dapat membantu

    ReplyDelete
  107. Salam AdmacC,

    Gambar design yang diperlukan telah PL e-mailkan.

    ReplyDelete
  108. maaf paklang, tak dapat lak email dari pak lang, mohon di hantar semula ,

    ReplyDelete
  109. Salam AdmacC, tolong berikan emailnya semula.

    ReplyDelete
  110. salam P.LAng.. sy nak mintak tolong P.Lang comment boat sy .. tp baru dalam drawing.. boleh sy dapatkan email P.Lang..

    terima kasih

    ReplyDelete
  111. Salam Kenal...Pak Lang bisa ada edisi untuk bikin stick pancing yang bisa dilepas/pendekkan dan cara bikin roll pancing gak? tks infonya...

    ReplyDelete
  112. Salam kembali, maaf Pak Lang tak bisa.

    ReplyDelete
  113. Sala Pak Lang,saya betul berminat untuk belajar buat bot fibre glass.tetapi tiada masa dan tiada insan yang boleh mengajar saya bagaimana cara utk buat bot tersebut.tapi saya bersyukur kerana membaca blog Pak Lang ini dan berbesar hati sekirany Pak Lang sudi membantu saya utk mndptkan ilmu dan cara membuat bot dgn smpurna.kalau x keberatan blh x Pak Lang emailkn kpd saya cara membuat bot A-Z bermula dari cara membuat mould dan contoh lakaran pelan bot untuk memancing di laut.email ke asmadyk@gmail.com

    ReplyDelete
  114. salam nak tanya.....
    mana nak dapat fiberglass yang berbentuk tikar/batik?
    seperti kegunaan pada joran?

    ReplyDelete
  115. Salam,
    Fiberglass tu namenya carbon fibre.
    Cuba contact RP Products Sdn. Bhd.
    07-3880785.

    ReplyDelete
  116. Salam paklang, boleh bg no tel ngan alamat pl kt sy. Ni email sy, abdullaldin@yahoo.com. tq paklang.

    ReplyDelete
  117. Salam paklang syarikat saya nak tempah boat utk pengankutan 10pekerja dan bawa barangan kerja...spec dia nak pakai sebiji enjin 280@300 hp...boat yg lama kena scrap...spec lama dia pakai 2 enjin suzuki 140 hp setiap 1...sy berharap paklang leh bantu dimana perlu sy mencari syarikat org melayu kita yg berkualiti...lokasi syarikat saya area port klang...saya harap paklang boleh membantu...tq

    ReplyDelete
  118. Salam p.lang... nak tumpang tanya.. klau sesebuah bot tu dibuat lebar akan timbul masalah ke? contohnya panjang 12kaki dgn lebar 7 kaki.. t.kasih plang

    ReplyDelete
  119. pak lang saya kalau tak keberatan sudi la kiranya pak lang mengemailkan kepada saya sambungan cara-cara buat bot tu....
    kalau boleh pak lang buat la kursus jangka pendek membuat bot.
    email saya CS_CAYANG_SHAH@YAHOO.COM

    ReplyDelete
  120. salam saudara saudari dan paklang sy ingin mnta tolong....? di mn kah bengkel membuat boat kayu memancing di malaysia?
    jika ada alamat nya tolong beri kn kepada sy....
    ni email : syahruladwiyyah@gmail.com
    ni no hp : 0173975768

    from : awaluddin

    ReplyDelete
  121. salam saudara saudari dan paklang sy ingin mnta tolong....? di mn kah bengkel membuat boat kayu memancing di malaysia?
    jika ada alamat nya tolong beri kn kepada sy....
    ni email : syahruladwiyyah@gmail.com
    ni no hp : 0173975768

    from : awaluddin

    ReplyDelete
  122. salam pak lang.saya becadang nak buat bot fibre lebar 10 kaki untuk memancing laut. engine dalam. boleh pL cadang plan yang sesuai. saya cadang lapan lapis dan berapa banyak bahan diperlukan.

    ReplyDelete
  123. salam pak lang. bolehkah paklang beri plan yang sesuai untuk bot lebar 10 kaki. kalau tebal 8 lapis boleh ke. brapa kos bahannya pula

    ReplyDelete
  124. salam Pak lang...pak lang ada jual bot x...sy x reti nk buat bot..hehehe... kalau bot yg 12 kaki mcm dlm gmbar atas tu, brapa ye pak lang..sy nk guna utk muara sungai.. saya nk cari yg 12 kaki sbb nk bwak atas kereta.. :D email saya.. azbul_88@yahoo.com

    ReplyDelete
  125. Salam PL..Saya berminat nk belajar cara2 buat boat fiber.mcm mane nk hubungi PL..Sifuyaya@gmail.com..tq

    ReplyDelete
  126. asalamualaikum wbt PL, bolehkah PL berikan no talifon dan alamat PL ke Email saya, krana saya berharap dapat belajar pembuatan dari fiber dan berkunjung temui PL...ini emai saya..yusuf_ule@yahoo.com

    ReplyDelete
  127. Assalamualaikum Pak Lang. Semoga dlm keadaan sihat. Mustahil jika sy nk dptkn contact Pak Lang. Ini nombor telefon sy. Harap2 Pak Lang dpt sms pd sy nombor Pak Lang. Terima kasih. Jack

    ReplyDelete
  128. W'salam. No mana yang pl nak sms.

    ReplyDelete
  129. slm pak Lang kalau nak molding gelcoat jenis apa nak guna ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam. Kalau nak buat mould 'acuan' sebaiknya gunakan 'Tooling Gelcoat',
      ia nya lebih kilat dan tahan lama.

      Delete
  130. Salam Pak Lang.. setelah sy melihat dan membaca blog pak lang ne, sy teruja nak tengok serta membuat sendiri acuan tersebut. Dengan pengalaman sy yg tak seberapa, klu boleh nak belajar cara2 nak membuat acuan dngn pak lang sendiri.. sebarang mklm balas sila hubungi sy kat email ne mbrose8884@gmail.com.
    terima kasih.

    ReplyDelete
  131. salam pak lang..kt kawasan sy susah la nk dapatkan tooling gelcoat..kt hardware pn xjual..pening la pak lang..satu lagi nk buat moulding acuan ad bahan2 lain lg ke pak lang? email sy kt- mixfruit.asian@gmail.com ( trima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, bahan2 yang diperlukan untuk membuat acuan ni sememangnya jarang dijual dihardware, kalau adapun hanyalah resin, mat dan hardener sahaja.
      Untuk membuat acuan bahan2 yang diperlukan adalah seperti berikut:-
      1.) Release Wax, 2.)PVA 3.) Tooling Gelcoat.4.) Chop strand mat 300gsm
      5.) Chop strand mat 450gsm. 6.) Cobalt (promoter) 7.)MEKP (hardener)
      Jika projek tu agak besar Woven roving 600gsm juga diperlukan.
      Jikalau tuan tinggal dikawasan kl pembekal yang pl biasa berusan ialah Kaliba Sdn Bhd. No. Tel 03-21423054.

      Harap dapat membantu, selamat mencuba.

      Delete
  132. asalkum.PL, bot "dhiya" tu nampak cantik...boleh saya dapatkn plannya? dh lama ikuti blog PL...dh tiba masanya saya utk saya buat bot sdiri. email saya. standbasesynergy78@gmail.com

    ReplyDelete
  133. kalau tak kberatan mohon alamat penuh agm inshaAllah saya akan bkunjung kesana.

    ReplyDelete
  134. As salam Pak Lang,

    Sy tringin nk melawat bengkel PL, leh x bg alamat n no tpon PL.. sy tgal d sitiawan je.. leh email kt sy azri_178@yahoo.com

    ReplyDelete
  135. As salam Pak Lang,
    gimana cara mencampur bahan fiber biar kuat dan tahan di air...???

    ReplyDelete
  136. As salam Pak Lang
    gimana cara mencampur bahan fiber agar kuat tahan lama dan tidak cepat pecah...???

    ReplyDelete
  137. Salam, bancuhan resin dan hardener (catalyst) ialah dengan peratusan 1 hingga 2 peratus hardener kapada 100 peratus resin.

    ReplyDelete
  138. salam 1 malaysia....mana nak dapat bekalan seperti fibreglass...ada rujukan di laman web.

    ReplyDelete
  139. Salam PakLang,,kat area Utara belah mna ye boleh dptkan alat Fiber complete dan gelcoat ? kat kedai hardware ada tak ? tolling gelcoat brapa hrga ? alat pelekang pada mould , brapa jenis lagi selain wax PVA yg paklang guna tu ?mohon tunjuk sifu :) huhu

    ReplyDelete
  140. Salam, kat Sungai Petani 019-4192272. Tooling Gelcoat sekitar RM35/kg. Alat pelekang Paklang guna wax dan PVA je. Kalau mould tu baru buat, sapukan wax
    sebanyak lapan kali, iaitu sapu, keringkan dan polish, ulang sebanyak 8 kali. Lepas tu baru sapu PVA dua lapis dah cukup. Bila PVA dah kering nampak berkilat. Baru sapu gelcoat 2 lapis. Bila gelcoat dah kering barulah bubuh fiber.

    ReplyDelete
  141. as salam Pak Lang..lama sy cari2 org yg pandai tentang bot ni...
    mintak Pak Lang email dan bg no phone...sy nak minta pandangan Pak Lang
    imanalif02@gmail.com ni email sy

    ReplyDelete
  142. Sebelumnya kami ucapkan terimaksih banyak buat Bpk Lang..
    Sudah lama kami ingin membuat perahu namun untuk mendapatkan gambar keranggkanya susah sekali,, perlu bpk tahu bahwa kami dari perkumpulan nelayan yang ada di Kab. Biak-Papua, Indonesia, tulisan bpk ini membantu kami agar kami dapat membuat perahu,,, tetapi dengan ukuran yang bpk buat buat kami terlalu kecil, disini ombaknya besar-besar, kami ingin membuat perahu dengan ukuran 9x1 meter (27x3 feet), jika bpk Lang tidak keberatan tolong kami dibuatkan gambarnya,, gambar bpk lang sangat membantu kami nantinya.
    atas bantuannya kami ucapkan terima kasih, God Bless You n' Family.
    sambow_recky@yahoo.com ini email saya

    ReplyDelete
  143. Asalmkum Pak Lang..nak tanya cara gunakn gelcoat..adakah perlu cmpur dengan hardener dan macamana kadar sukatan campurannya ..t/kaasih

    ReplyDelete
  144. W-salam, gelcoat biasanya digunakan untuk mendapatkan permukaan yang licin dan cantik (finishing surface). Gelcoat yang telah diwarnakan disapukan didalam permukaan acuan (female mould). Untuk mendapatkan warna yang serata, eloklah disapukan sebanyak dua lapis iaitu selepas lapisan pertama mula mengeras. Setelah lapisan kedua mengeras barulah di lapiskan dengan lapisan fiberglas dengan resin mengikut ketebalan yang dikehendaki.
    Gelcoat dan resin adalah sama memerlukan hardener. Kebiasaan nya hardener dibancuhkan antara 1 dan 2 % sahaja. Sebagai contoh 1 ltr. gelcoat memerlukan antara 10 hingga 20ml. harderner.
    Harap dapat membantu.

    ReplyDelete
  145. asalamualaikum paklang..paklang ada email x? rasa nk belajar dengan paklang pembuatan fibre glass . emai saya zackzam370@gmail.com

    ReplyDelete
  146. Assalamulaikum pak lang dan semua,

    saya kini mencari tenaga pengajar untuk subjek fiber glass boat, justeru itu, saya berharap pak lang sudi kerana saya mempunyai kesukaran dalam mencari tenaga mahir yang mampu berkongsi ilmu berkaitan dgn fiber bot tersebut.

    saya mohon paklang dapat contact saya atau mnghubungi saya melalui email di bawah:

    RANACO MARINE SDN BHD (KEMAMAN)

    09-8503160

    shahir@ranacomarine.com

    kerjasama pak lang amatlah saya hormati.terima kasih

    ReplyDelete
  147. Salam pak lang....minta contact number....email saya: papadania@yahoo.com

    ReplyDelete
  148. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  149. Assalamualaikum Pak Lang...
    Boleh saya melawat bengkel PL tak utk menimba ilmu serba sedikit ttg pembuatan bot ini...tlg sms no hp PL utk saya hubungi....ini no hp sy: khairul 018-2018805......t.kasih

    ReplyDelete
  150. as salam pak lang...pak lang ada buat perahu kayu ker...saya nak bercerita lebih lanjut , ada sedikit projek untuk dibincangkan email saya no tel pak lang...email saya pucuk00@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  151. Assalam paklang
    Saya nak laminate kolam konkrit ikan saya. Saiz 8'x20' & dalam 4-7'.
    Minta tunjuk ajar & kalau paklang boleh buatkan lagi bagus. Tak pun kawan2 paklang.
    Email mrasidi.salim@gmail.com

    ReplyDelete
  152. pak long minta bahan2 untuk membuat bot fiber dan di mana kita boleh membeli bahan tersebut........email saya
    chatterbox-79@ymail.com
    terima kasih pak long.........

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak Lang dah antar email tapi tak berjaya, adakah email tu betul. Dia return email tu balik kat Pak Lang.

      Delete
  153. di mana kita boleh menuntut ilmu atau mengikuti kursus membuat perahu/bot fiberglass.................

    ReplyDelete
  154. paklang bagai mana nk tentukan kedalam perut bot yg sesuai dan selamat untuk kegunaan persisir pantau dan muara?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kurangkan bentuk 'v' pada bahagian perut tersebut. Kemudian kurangkan lagi dibahagian belakang sehingga di bahagian 'transom' seakan2 tak nampak 'v' nya.

      Delete
  155. assalammualaikum paklang...bagaimana hendak tentukan ketahanan boat fiberglass dr pecah dipukul ombak.. ada org kata hrus tiga layer dan ada yang ckp xperlu...perlukan sedikit nasihat paklang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsalam.
      Untuk memastikan kekuatan bot terjamin, apa yang penting kesemua rangka yang dipasang termasuk kong atau frame dan juga batten yang dipasang dari haluan ke belakang hendaklah dibalut dengan sekurang2nya tiga atau empat lapis 450gsm mat. Jikalau lebih besar botnya maka lebih banyak lapisan perlu dibalut.

      Delete
  156. Assalamualaikum p.lang saya berminat nak belajar buat bot,kalau boleh saya Nk p tempat p.lang saya duk penang,email khairuddin914@gmail.com

    ReplyDelete
  157. alhamdulillah.. terima kasih atas perkongsian ilmu paklang... bnyk pahala paklang..

    ReplyDelete
  158. Salam Pak Lang,

    Terimakasih atas ilmunya, tolong infokan hal-hal yang berhubungan dengan pembuatan kapal fiber, saya tertarik untuk mencoba buat perahu fiber. juga bagaimana dengan reparasi kapal kayu ke fiber. mohon bantuannya dan emailkan ke edsuriaganda@yahoo.com. Terimakasih.

    ReplyDelete
  159. Terima kasih kongsi ilmu ni...nk tri buat sendiri..

    ReplyDelete
  160. saya nak bagi projek bina bot penumpang 30ft x 7ft kat pak lang..saya boleh dihubungi segera di no 0194738066 (muhammad) dari p.pinang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pak Lang dah cuba hubungi En Muhammad, tapi tak berjaya.

      Delete
  161. Saya nak tempah bot 25' panjang dan 6' lebar. Minat dengan design yang warna biru tu. Berapa harga kalau nak tempah ngan Pak Lang. Saya nak padankan dengan engine Yamaha 100hp 4 stroke. Sekian Terima kasih.

    ReplyDelete
  162. Assalamualaikum,
    Boleh tolong kasi no tel Pak Lang dan alamt tempat perusahaan Pak lang saya bercadang untuk pergi kesana sama ada hari ini, besok atau minggu hadapan. Hussin Mohd Rejab 016-3225922 . Selang Baru , Selangor

    ReplyDelete
  163. Assalamualaikum pak lang?? Saya teringgin nak mempelajari membuat boat fiberglass ni.. allahamdulilah saya terjumpa blong pak lang ni.. ni emil saya pak lang shahazim90@gmail.com

    ReplyDelete
  164. salam pak lang, siap buat semua frame, langkah seterusnya buat ape pak lang?letak fiber dan gam mngikut frame tersebut ke?

    ReplyDelete
  165. wa-salam, Pastikan semua water line ditandakan dengan jelas. Sediakan pelantar (strong back) untuk menyusun frame2 tersebut. Susun frame tersebut mengikut turutan 1 hingga akhir berpandukan kepada kedudukan water line yang sesuai. Pastikan jarak mengikut pelan. Setelah kedudukan frame elok dan tegap, pasangkan batten supaya bentuk keseluruhan bot dapat dilihat, dan dalam masa yang sama menguatkan lagi keseluruhan rangka bot tersebut.

    ReplyDelete
  166. Assalamualaikum Paklang , saya mempunyai bot 12kaki pnjang dan saya ingin menambah kepanjangannya menjadi 18kaki...bagaimanakah cara yang perlu saya lakukan...mohon tunjuk ajar dari Paklang....

    ReplyDelete
  167. salam.boleh sy dapatkan details untuk contact pak lang? sy mahu bertanya dan dptkan maklumat sekiranya nak bina bot bagi tujuan kajian di sungai. alamt email sy norrohaizah@upm.edu.my.terima kasih

    ReplyDelete
  168. salam paklang, boleh saya tau dimana utk saya dapatkan bahan utk buat boat ini??

    email saya di nas.c.cut@gmail.com

    ReplyDelete
  169. salam, boleh dapatkan no.tel paklang......nk minta buatkan bot utk famili, ada cabin kecil, boleh letak 2 enjin.....utk mancing laut.

    email saya : aisyahenterprise@gmail.com

    ReplyDelete
  170. salam PL, boleh dptkan ctct number, nak minta PL buatkan bot utk famili kami gi memancing.

    hippoeleben@gmail.com

    ReplyDelete
  171. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  172. Assalamualaikum pl,sy ingin belajar buat bot,blh bg alamat pl 01121219840

    ReplyDelete